Göran Ording


Namn: Göran Ording
Ursprung: Svensk vad jag vet
Kom till Sverige: Föddes i Dalarna 1957
Sysselsättning/Yrke: Fritidspolitiker för S. Driver antirasistsidan Stolt svensk -Stolt antirasist. 

Om invandrare: Som sexåring vistades jag på en oljetanker i tre månader istället för två veckor. Vi hann anlända många hamnar världen över. Tyvärr minns jag inte mycket. Men det jag minns är hur "Niggern" i måssköket behandlades av den svenska kockchefen. Och jag minns hur en hel familj någonstans i en amerikansk hamnstad kom och tackade mig när jag gett deras son i min ålder en dollar. Sedan dess är jag antirasist.
Jag har också testat vara invandrare i Finland i sex år. Tillräckligt svårt fast landet är tvåspråkigt. 

Om fördomar: Vi har alla fördomar. Det är vad vi inte gör med dem som visar vår grad av människokärlek. Det viktigaste är att bedöma och bemöta varje människa för sig. Då är man inte rasist om man kritiserar en människa med utländsk härkomst. 

Om integration: Vi borde inte ha en speciell integrationspolitik för andra än nyanlända flyktingar. Det enda som hjälper är mindre sociala klyftor och orättvisor för alla oavsett bakgrund. 

Om att känna sig svensk: När det gäller idrott är jag ohjälpligt bara svensk. I övrigt har jag drömt om borttagandet av gränser så länge jag kan minnas. 

Om traditioner: Jag har alltid varit dålig på att fira högtider. Jag hyllar den svenska solidaritetstraditionen. 


Nyckel för att trivas det nya landet: Ett jobb eller annan mångkulturell gemenskap gör under när det gäller att känna sig inne i samhället.