Mustafa Mohamed


 
Namn: Mustafa Mohamed
Ursprung: Mogadishu, Somalia
Kom till Sverige: 1990
Sysselsättning/Yrke: Elitidrottare

Mustafa Mohamed är känd av de flesta. En av de främsta elitidrottare genom tiderna. Så berättar han på sin egen hemsida:
” Jag är född den 1:a mars 1979 i Somalias huvudstad Mogadishu. Jag kom till Sverige och Lysekil i december 1990, som 11-åring. Det var en stor omställning för mig, inte minst med kylan och språket. Det gick snabbt att anpassa sig och snart kunde jag leka i snön och prata svenska flytande.
Innan jag började med löpning spelade jag fotboll i Slättens IK. Jag hade inte den rätta kroppen eftersom jag var liten och klen, men det var otroligt kul! Efter några år slutade vår tränare. Jag tyckte att han var väldigt duktig och kul att ha och göra med. Det blev inte lika roligt efter honom.
I samma veva hade jag kommit i kontakt med friidrotten genom min storebror som var aktiv. Jag hade även deltagit i skolans friidrottstävlingar och ett och annat gatulopp. Jag började sakta få upp intresset för löpning. 1995 gick jag med i friidrottsklubben Hälle IF från Ljungskile, där min storebror redan var medlem.
Att det blev just långdistans kändes naturligt eftersom jag kände mig långsam men uthållig.”
Mustafa Mohamed är en av de bästa exempel på svenskar med invandrarbackgrund en sann ambassadör för personer med utländsk backgrund, en förebild för oss alla!
Mer om honom går att läsa här http://www.mustafamohamed.se/main.html