Vi som gillar invandrare - Eva Jansén

Namn: Eva Jansén
Sysselsättning: Arbetar med arbetseffektivitet. Hjälper personer och organisationer att jobba mindre och få mer gjort.
Ursprung: Svensk och vallonättling.

Om att känna en invandrare: Att lära känna en person från en annan kultur är lika spännande som att resa till ett annat land. Det ger dig nya perspektiv historiskt, kulturellt och kulinariskt.

Om fördomar: Fördomar har vi alla oavsett ursprung. Det svåra är att inte låta sig styras av dem utan försöka vara så lyhörd och objektiv som möjligt. Jag upptäcker nya egna fördomar varje vecka, då jag möter många olika nationaliteter i mitt jobb.

Om integration: Jag har haft förmånen att jobba i flera internationella organisationer, där vi alla jobbat mot samma mål och inte funderat så mycket över nationalitet och ursprung. Om fler personer fick den möjligheten skulle integrationen i Sverige gå betydligt snabbare och enklare.

Om att vara svensk: Jag är stolt och tacksam över mitt svenska ursprung och de grundvärderingar som vår kultur bygger på. Fascinerande att många av oss lever efter de 10 budorden utan att vara aktiva kristna. Efter att ha bott några år utomlands, uppskattar jag den sociala och ekonomiska välfärden och vårt öppna demokratiska samhälle. 

Om traditioner: Traditioner har alltid varit till för att skapa gemenskap och samhörighet i och med en grupp. Gruppen kan vara din familj, din nationalitet eller där du bor. När jag bott utomlands har det känts viktigare för mig att fira svenska traditioner för att balansera den lokala kulturen. Sen har jag tagit med mig de lokala traditionerna som jag gillat.  

Råd för att trivas det nya landet: Att leva i en annan kultur får dig ofta att känna dig schizofren.  Då uppförandekod och grundvärderingar kan vara helt olika, t.o.m. motsägande i den nya kulturen mot vad du är uppväxt i. Lär dig hur den nya kulturen fungerar, agera utifrån den vid behov och plocka sedan godbitarna ur båda kulturerna.