Izabela Nylander

Namn: Izabela Nylander
Ålder: 49 år
Företag: Studio Best After (skönhet och hälsa)
Motto: En gång egen, alltid egen.
Tips till nybyggare: Ha tålamod och betrakta din verksamhet som dig själv, med omsorg och respekt.


Izabela är från Polen och kom till Sverige 1989 p g a kärleken. Till en början var det att jobba som städerska och att studera svenska språket på SFI, svenska för invandrare, som gällde.  När hon några år senare fick sin dotter lovade hon henne att hon skulle bli en mamma hon kunde vara stolt över. Hon berättar:

"Jag ville bli systemvetare och var en bra bit på vägen. Jag gick på komvux och läste kurser på gymnasienivå. Två år senare träffade jag min nuvarande man som var egen företagare och då avslutade jag min utbildning. Istället köpte vi ett företag i Polen som vi skulle driva tillsammans. Tyvärr blev min man sjuk och kunde inte hjälpa mig, utan jag var ensam med ett litet barn och 17 anställda som jobbade över hela Polen. Situationen var svår och därför valde vi att sälja och flytta tillbaka till Sverige".

Väl i Sverige igen hittade hon ett jobb som städare, men detta var inte det hon ville göra. Hon insjuknade efter tre månader och var tvungen att säga upp sig från sitt jobb.

"Jag var nu alltså sjukskriven, kvinna, invandrare och 40 plus. Vad kunde jag göra? Då kom jag på idén att starta en skönhatssalong. När jag var VD i Polen var jag stamkund på en skönhetssalong och om det finns kvinnor i det fattiga Polen som gick dit, måste det finnas många i det rika Sverige som vill ha lite lyx".
 
Izabela är en inspiration för oss alla och ett härligt exempel på vad man kan åstadkomma. Mer om henne och hennes råd om att starta eget hittar ni  här.