Afsar Shadanfars

Afsar Shadanfars kommer från Iran. Hon jobbade där som lärare och rektor. Hon flydde till Sverige av politiska skäl, sökte asyl, fick avslag och gömde sig med sina barn i två år innan hon efter påtryckningar från Amnesty fick uppehållstillstånd.

"Det var en fruktansvärd tid. Jag var gravt deprimerad och inkapslad. Tvingades jobba svart för att vi skulle överleva. Men jag är ändå glad över att jag valde Sverige och jag vill inte se bakåt. Nu blickar jag framåt. Jag har tre barn och brukar säga att mitt företag är det fjärde. Jag älskar mitt företag och tar hand om det som ett barn".

 Idag äger hon en syataljé som blev hennes räddning. Med hjälp av mentorskap, vägleding, stöd, mod och järnvilja startade hon inte bara eget. Hon startade om på nytt i ett nytt land med ett nytt språk och ett nytt yrke. Hon startade ett nytt och bättre liv för sig själv och sina barn.


Läs mer om henne här